Fundusze Europejskie
Strona główna/Zajęcia w domu/Poradnictwo psychologiczne/Zajęcia socjoterapeutyczna - Jak radzić sobie z krytyką?

Zajęcia socjoterapeutyczna - Jak radzić sobie z krytyką?

27 Stycznia 2021

Jak radzić sobie z krytyką?

Zacznijmy od tego, dlaczego tak trudno ją znieść? Głównie dlatego, że każda krytyka niesie ze sobą przeżywanie emocji, takich jak przykrość, złość, niepokój, wstyd, zmieszanie, itp., a my tak bardzo boimy się trudnych uczuć. Po drugie, krytyka podwyższa poziom stresu. Po trzecie: większość z nas uważa, że osoba krytykująca ma złe intencje, chce nas zdołować, poniżyć.

Zobacz, jak przygotować się na przyjęcie krytyki.

Uświadom sobie, że krytyka nie musi oznaczać złych zamiarów. Wyobraź sobie, jak wyglądałby świat, gdyby nikt nie okazywał niezadowolenia i wszyscy musieliby się domyślać, o co chodzi innym?

Warto się zastanowić, co dobrego może z krytyki wynikać dla Ciebie?

Krytyka jest potrzebna po to, by zrozumieć jakie skutki na innych wywiera Twoje zachowanie. To także informacja o tym, czego oczekują od nas inni. Krytyka pozwala też dostrzec własne błędy i popracować nad nimi.

Odróżniaj krytykę „dobrą” od „złej”, czyli podawaną w formie łagodnej lub też raniącej. To pozwoli Ci dobrać odpowiednią do niej reakcję.

Raniąca krytyka

Oto przykłady złej krytyki, na którą nie wolno pozwalać:

  • krytyczne uogólnienia. np. jesteś bezmyślna, wyglądasz beznadziejnie, jesteś głupia,
  • określenia uważane za obraźliwe, np. „ty leniu!”,
  • wytykanie cech, które trudno zmienić, np.: „jesteś za niska”, „jesteś gruby”,
  • zawstydzanie: „to wstyd, że tego nie wiesz!, „musisz schudnąć 5 kilo”

Jeśli dotknie Cię tego rodzaju krytyka, powiedz: „Te słowa są dla mnie przykre i nie chcę, żebyś zwracał/ła się tak do mnie. Chętnie porozmawiam, jeśli powiesz mi, co konkretnie masz na myśli i czego ode mnie oczekujesz”. Lub „Nie podoba mi się, że mówisz mi, co muszę lub powinnam. Wolę sama o tym decydować.”

Zdrowa krytyka

Występuje wówczas, gdy nadawca opisuje Twoje zachowanie, ale Cię nie ocenia. Potraktuj ją jak opinię, punkt widzenia, z którym możesz się zgodzić lub nie. Nie obrażaj się od razu i nie atakuj. Może to szansa, żeby dowiedzieć się czegoś ważnego o sobie? Zdecyduj, czy zgadzasz się z treścią krytyki, czy też nie (czy według Ciebie jest słuszna). Jeśli tak, powiedz po prostu „zgadzam się z tobą”. Po czym przeproś, jeśli sytuacja tego wymaga. Jeśli nie, powiedz: „to twoja opinia, ja tak nie myślę”, „ja tak nie uważam.” Sprawdź, czy dobrze zrozumiałaś/łeś kierowane do Ciebie słowa. Potem powiedz, jakie emocje wzbudzają, np. „jest mi przykro, zabolało mnie to, jestem zaskoczona”. Po czym poproś o wyjaśnienie.

Moje rady:
  • Nie pozostawiajcie niesłusznej krytyki bez komentarza. Milczenie to zgoda na krytykę w przyszłości!
  • Nie zwlekaj z reakcją, spowoduje to, że nagromadzisz w sobie mnóstwo niezdrowych napięć, które można byłoby wyjaśnić.
  • Podziękuj za krytykę, poproś o pochwałę.
  • Nie bierz wszystkiego do siebie. Od razu poczujesz się lepiej.

     

 

 

 

do góry