Fundusze Europejskie

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?

23 Kwietnia 2021

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?

Chcemy czy nie, trudne emocje są częścią naszego życia - problem pojawia się w sytuacji, w której kompletnie sobie z nimi nie radzimy. Trudne emocje, bardzo często „przejmują dowodzenie” i nagle okazuje się, że w naszym życiu widzimy tylko problemy. W efekcie tracimy energię i nie potrafimy zauważyć najbardziej odpowiednich rozwiązań. Po pierwsze, za każdym razem, kiedy przeżywamy jakiekolwiek cierpienie, zawód bądź konflikt, powinniśmy zadać sobie następujące pytania:

  • Czy ta sytuacja sprawia, że to jest już koniec świata?

  • Czy posiadam inne możliwości, a jeśli tak, które wydają się najodpowiedniejsze?

  • Jeśli nie udało mi się w jakiejś kwestii, to może znak, aby osiągnąć to innymi drogami/za pomocą innych środków?

  • Czy przypadkiem nie nadaję zbyt dużej wagi całej tej sprawie?

NIE MA „ZŁYCH” EMOCJI!

Emocje, takie jak smutek czy złość, są niewątpliwie nieprzyjemne i naturalne jest dążenie do tego, by odczuwać ich jak najmniej. Każda z tych „negatywnych” emocji jest dla nas równie przydatna i w równym stopniu pomaga nam przeżyć:

  • smutek każe nam się wycofać, odpocząć i zregenerować siły.

  • złość motywuje do aktywnego działania.

  • strach chroni przed groźnymi sytuacjami i pomaga ich unikać.

  • wstręt ratuje na przykład przed zjedzeniem zepsutej żywności czy kontaktem z bakteriami.

Problemy są częścią naszego życia, ale jeśli pojawiło się jakieś zmartwienie, to można założyć, że gdzieś tam istnieje rozwiązanie. Jeżeli jesteśmy świadomi tych procesów, to znacznie łatwiej będzie Wam poradzić sobie z trudnymi emocjami, bo wówczas zdajemy sobie sprawę, że „to minie”. Aby skutecznie radzić sobie z intensywnymi emocjami ogarniającymi nas w sytuacji stresowej, powinniśmy się postarać oddzielić je od faktycznego problemu, który je wywołał. Nie jest to oczywiście łatwe działanie - ale nazywając emocje, identyfikując sytuację, która je wywołała, możemy starać się nad nimi zapanować. 

SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NEGATYWNYMI EMOCJAMI

Koncentracja na problemie

  • poszukiwanie nowych źródeł informacji, które pozwala na przezwyciężenie trudności,

  • poszukiwanie nowych rozwiązań,

  • zmiana postępowania, jeśli dotychczasowe okazuje się nieskuteczne,

  • podział sytuacji problemowej na części/etapy i stopniowe ich rozwiązywanie,

  • odłożenie na określony czas myślenia o problemie, czyli „pomyślę o tym jutro”.

Umiejętność zachowania kontroli nad emocjami

  • wyrażenie pozytywnych i negatywnych emocji (np. rozmowa),

  • rozpoznanie u siebie objawów zmęczenia, stresu i przeciwdziałanie im (np. przez aktywność fizyczną, techniki relaksacyjne - głębokie oddychanie, a także zdrową dietę, zajęcie się czynnościami sprawiającymi przyjemność),

  • wzmocnienie poczucia własnej wartości (np. przez przypomnienie sobie swoich sukcesów),

  • rozwijanie poczucia humoru i dystansu do siebie,

  • poszukiwanie wsparcia emocjonalnego (pocieszenia, poczucia oparcia, zrozumienia, bliskości),u rodziny, przyjaciół,

  • poszukiwanie pomocy u terapeutów, psychologów, prawników lub lekarzy.

Przykładem metody radzenia sobie z trudnymi emocjami jest m.in. model SOR

  • S - stop

Pojawienie się trudnych emocji może być niespodziewane, ale i przewidywalne. Bez względu na to, co się dzieje, zatrzymaj się na chwilę, daj sobie czas na oddech. Powiedz sobie „stop” w chwili, kiedy czujesz, że oto zbliża się moment kryzysowy (wybuchniesz, rozpłaczesz się, wpadniesz w panikę itd.). Znasz siebie, prawda? Jesteś w stanie zauważyć, co się dzieje. Nieważne jednak, na którym etapie się zatrzymasz. Powiedz sobie STOP.

  • O - obserwacja

Kiedy już zatrzymałeś się na chwilę, zwróć uwagę na emocje, które się pojawiły. Co czujesz? Jak zareagowało twoje ciało? Jakie myśli są w twojej głowie? Jak reagujesz? Co myślisz o sobie, o otoczeniu, o sytuacji, która wywołała takie odczucia?

  • R - rozwiązanie

Radzenie sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami wymaga podjęcia działań i znalezienia rozwiązań. Pomyśl zatem o tym, co czułeś i zastanów się nad tym, w jaki sposób mógłbyś rozładować emocje.

do góry