Fundusze Europejskie

Profilaktyka prozdrowotna - Higiena snu

1 Grudnia 2020

Higiena snu – zasady zdrowego snu

Dzięki zachowaniu odpowiednich zasad higieny snu możemy uniknąć wielu problemów ze snem, a także wspomóc nasze organizmy w odpowiedniej regeneracji. Zasady higieny snu wcale nie są trudne do przestrzegania. O czym należy pamiętać dbając o zdrowy sen?

Najważniejsze zasady

  • Nie spędzaj czasu w ciągu dnia w łóżku (nie oglądaj filmów, nie jedz w łóżku).
  • Usuń z sypialni źródła światła – np. telefon komórkowy, tablet, które mogą świecić nocą.
  • Zmęcz się fizycznie – ale nie na wieczór. Najlepiej poćwicz po południu.
  • Unikaj napojów pobudzających np. kawy, spłyci sen i nie będzie to regenerujący odpoczynek.
  • Ciepły prysznic nie ułatwi zaśnięcia – nie bierz gorących kąpieli na noc.
  • Nie jedz na noc.
  • Unikaj drzemek w ciągu dnia.

Regularność jest ważna

Jeśli mamy problemy ze snem należy nauczyć się stałego trybu życia. Oznacza to, że należy kłaść się spać i wstawać o zbliżonych godzinach. Ważne, aby nie próbować zasnąć na siłę. Nie powinno się leżeć w łóżku i czekać na sen. W łóżku nie powinno się spędzać także czasu w ciągu dnia – bardzo wiele osób przyzwyczaja się do np. oglądania telewizji w łóżku przed snem. To sprawia, że ciężko nam zasnąć, bowiem organizm nie kojarzy pozycji leżącej z przymusem snu.

Zadbaj o warunki

W sypialni powinny panować odpowiednie warunki. Pomieszczenie powinno być przewietrzone, optymalna temperatura to od 18 do 22 stopni Celsjusza. Należy unikać w sypialni źródeł światła, które zaburzają rytm dobowy. Należy także usunąć z sypialni zegar – nie będzie on stresował nas, jeśli obudzimy się w nocy. Światło stymuluje naszą czujność i zachęca organizm do aktywności, przez co zmniejsza się produkcja melatoniny, która jest składnikiem odpowiedzialnym za zasypianie. Przy wyborze lamp do naszej sypialni należy kierować się odcieniem światła, powinno być w stonowanej barwie.

do góry