Regulamin Organizacyjny
Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy w Oleśnicy
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółowo organizację oraz zasady funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Oleśnicy przy ul. Słowackiego 8 oraz przy ul. Kościelnej 3, zwanego dalej Domem.
- Postanowienia zawarte w Regulaminie dotyczą uczestników i pracowników Domu bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko służbowe.
- Pracownicy oraz uczestnicy powinni być zapoznani z niniejszym Regulaminem.
§ 2.
- Środowiskowy Dom Samopomocy jest jednostką pobytu dziennego dla osób przewlekle psychicznie chorych - typu A, dla osób z niepełnosprawnością intelektualną - typu B i dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi.- typu D, o ilości miejsc nie większej niż 60 osób, z uwzględnieniem § 3, pkt 12 niniejszego regulaminu.
- Dla każdego typu Domu obowiązują odrębne programy działalności i plany pracy.
- Dom jest placówką koedukacyjną, czynną 5 dni roboczych w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30.
- Dom obejmuje teren gminy Miasta Oleśnica i Gminy Oleśnica.
- Dom nie zapewnia usług transportowych - nie dowozi i nie odwozi uczestników na zajęcia.
- Dom umożliwia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku w ramach treningu kulinarnego.
§ 3.
- Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Wniosek o skierowanie do Środowiskowego Domu Samopomocy składa osoba zainteresowana lub jej prawny opiekun.
- Wniosek o skierowanie do Domu wraz z dokumentami określonymi w § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie środowiskowych domów samopomocy, zwanym dalej „rozporządzeniem”, składa się do ośrodka pomocy społecznej, właściwego ze względu zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie tj. do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Oleśnicy lub Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Oleśnicy.
- W sytuacjach, o których mowa w rozporządzeniu w § 7 ust. 7 i 8, nie wymaga się aktualizacji zaświadczeń lekarskich, o których mowa ust. 1.
- W przypadku osoby zamieszkałej na terenie Gminy Oleśnica, ubiegającej się o skierowanie do Domu, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy przesyła do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Oleśnicy skompletowany wniosek.
- Termin przyjęcia do domu ustala dyrektor Domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem
- Z usług Domu mogą korzystać osoby, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych.
- Osobom, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do Domu, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy wydaje decyzję administracyjną na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez zespól wspierająco – aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego na okres niezbędny do jego realizacji.
- Po dokonaniu oceny, o której mowa w ust. 8, oraz przygotowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, kieruje osobę do Domu na czas określony, uzgodniony z dyrektorem Domu, niezbędny do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego.
- Okres, na jaki osoba została skierowana do Domu, może zostać przedłużony, szczególnie w przypadku braku postępów w realizacji indywidualnego planu postepowania wspierająco – aktywizującego, braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia lub braku możliwości zatrudnienia.
- Indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego jest realizowany w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem.
- W razie częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych, do Domu mogą być skierowane kolejne osoby, jednak w liczbie nieprzekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach, nie wyższej niż 20% liczby miejsc w Domu.
§ 4.
Odpłatność za pobyt uczestników w Domu regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz decyzja ustalająca odpłatność za korzystanie z usług Domu.
II. Cel i przedmiot działania
§ 5.
- Celem Domu jest udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, znacznym, umiarkowanym i lekkim, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, osobom przewlekle psychicznie chorym oraz osobom z niepełnosprawnością sprzężoną, mającym trudności w życiu codziennym, wymagających pomocy i opieki niezbędnej do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.
- Cele i zadania Domu są realizowane poprzez następujące działania:
- prowadzenie treningu funkcjonowania w codziennym życiu – trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
- prowadzenie treningu umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;
- prowadzenie treningu umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów – kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, instytucjach kultury;
- prowadzenie treningu spędzania czasu wolnego – rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
- stymulowanie osobistego rozwoju uczestników Domu, w oparciu o wskazania zawarte w ich indywidualnych planach postępowania wspierająco-aktywizującego;
- kształtowanie właściwych postaw społecznych wobec osób z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzin, szczególnie w zakresie zrozumienia ich potrzeb, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałanie ich dyskryminacji,
- rozwijanie zdolności i zainteresowań uczestników Domu,
- sprawowanie opieki nad uczestnikami oraz wspieranie ich w różnych sytuacjach życiowych;
- ochronę praw i interesów osób korzystających z usług Domu;
- poradnictwo oraz wsparcie psychologiczne;
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych;
- prowadzenie terapii ruchowej – zajęcia rehabilitacyjne, sportowe, rekreacyjne, turystyczne;
- prowadzenie zajęć przygotowujących uczestników Domu do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy;
- współpracę z rodzinami osób korzystających z działalności Domu;
- współpracę z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, kościołem, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, samorządami lokalnymi w celu integracji osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin ze środowiskiem;
- umożliwianie udziału w terapii zajęciowej podczas spotkań klubowych dla byłych uczestników Domu oraz osób oczekujących na przyjęcie do Domu.
§ 6.
-
- Środowiskowy Dom Samopomocy w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracuje z:
- rodzinami uczestników, ich opiekunami i innymi bliskimi osobami;
- ośrodkami pomocy społecznej (MOPS, GOPS);
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Oleśnicy;
- poradnią zdrowia psychicznego i innymi placówkami opieki zdrowotnej;
- Powiatowym Urzędem Pracy;
- organizacjami pozarządowymi;
- kościołami i związkami wyznaniowymi;
- instytucjami kultury;
- placówkami oświatowymi;
- innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych.
- Środowiskowy Dom Samopomocy w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracuje z:
III. Organizacja wewnętrzna Domu
§ 7.
- Świadczenie usług w Domu odbywa się w formie zajęć zespołowych i indywidualnych.
- Zajęcia dla uczestników Domu przy ul. Słowackiego 8, organizowane są w następujących salach, pomieszczeniach i pracowniach:
- sala ogólna do prowadzenia zajęć (m.in. muzycznych, teatralnych) oraz organizowania forum i spotkań całej społeczności Domu;
- pracownia plastyczno – techniczna;
- pracownia komputerowo – dziennikarska;
- sala do logopedii i zajęć z psychologiem
- sala do zajęć rehabilitacyjnych;
- pomieszczenie kuchenne z jadalnią;
- pokój wyciszeń.
- Obiekt, w którym świadczone są usługi posiada odpowiednią ilość toalet z wyodrębnieniem dla kobiet i mężczyzn oraz łazienkę z toaletą wyposażoną w natrysk przystosowaną dla osób niepełnosprawnych na wózkach.
- Zajęcia dla uczestników Domu przy ul. Kościelnej 3, organizowane są w następujących salach i pomieszczeniach:
- sala ogólna do prowadzenia zajęć ( m.in. plastyczno – technicznych, muzycznych, teatralnych, rehabilitacyjnych) oraz organizowania forum i spotkań dla wszystkich uczestników;
- sala do terapii psychologicznej, logopedii i zajęć komputerowych pełniąca także funkcję pokoju wyciszeń;
- pomieszczenie kuchenne z jadalnią.
- Obiekt, w którym świadczone są usługi posiada toaletę dla kobiet i mężczyzn oraz łazienkę wyposażoną w natrysk przystosowaną dla osób niepełnosprawnych na wózkach.
- Dom w ramach działań wspierająco-aktywizujących organizuje i umożliwia uczestnikom korzystanie z dodatkowych zajęć kulturalno-rekreacyjnych, sportowych i turystycznych na terenie miasta, w środowisku lokalnym, jak również w formie wyjazdowej (wycieczki krajoznawcze, spotkania integracyjne z uczestnikami innych ośrodków wsparcia).
- Czas trwania zajęć w Domu dla uczestników wynosi sześć godzin dziennie.
- Pozostałe dwie godziny pracy pracowników merytorycznych przeznacza się na: czynności porządkowo-organizacyjne, przygotowanie sal i pracowni do zajęć, prowadzenie właściwej dokumentacji, zaopatrzenie placówki w materiały do prowadzenia treningów, opiekę nad uczestnikami związaną z ich przychodzeniem i opuszczaniem placówki, przerwę na spożywanie posiłków przez pracowników.
- Osoby oczekujące na przyjęcie oraz byli uczestnicy Domu, mają możliwość korzystania z usług Domu w ramach zajęć klubowych, codziennie w godzinach 13,30 do 15,30.
§ 8.
- Dyrektor Domu tworzy zespół wspierająco - aktywizujący, zwany dalej „Zespołem”, w skład którego wchodzą: dyrektor, terapeuci, starszy terapeuta, psycholog.
- „Zespół” zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także dokonania ich ewentualnej modyfikacji.
- Do innych zadań Zespołu należy:
- omawianie prowadzonej dokumentacji poszczególnych uczestników Domu (m.in. indywidualne karty obserwacji, notatki dotyczące aktywności i zachowań uczestników);
- opracowywanie miesięcznych i rocznych planów pracy;
- uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych, mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
§ 9.
W Środowiskowym Domu Samopomocy obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności. Domem kieruje dyrektor, a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
§ 10.
Nadzór i kontrolę nad bieżącą działalnością Domu sprawują:
- dyrektor - w pełnym zakresie;
- główny księgowy – w sprawach gospodarki finansowej;
- referent ds. płac i kadr – w sprawach kadrowo- płacowych.
§ 11.
Do obowiązków dyrektora należy:
- koordynowanie i nadzorowanie pracy podległego personelu;
- dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez Środowiskowy Dom Samopomocy przy ul. Słowackiego 8 oraz przy ul. Kościelnej 3.;
- dbanie o bezpieczeństwo uczestników;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzinami uczestników;
- ustalanie grup terapeutycznych i wyznaczanie osób nimi kierujących;
- organizacja pracy Domu;
- organizowanie i nadzór pracy zespołu wspierająco – aktywizującego
- organizowanie, co najmniej raz na 6 miesięcy szkoleń dla pracowników w celu podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych i efektywności pracy z uczestnikami,
- nadzór nad dokumentacją indywidualną uczestników oraz nad realizacją indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego;
- nadzór nad dokumentacją zbiorczą Domu: ewidencją uczestników, dziennikami dokumentującymi pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego, nad realizowaniem przez pracowników ich indywidualnych i ogólnych planów pracy terapeutycznej;
- przyjmowanie uczestników, ich rodziców/opiekunów oraz pracowników w sprawach skarg i wniosków w ustalonym terminie.
§ 12.
- Pracownik Domu, pracujący bezpośrednio z uczestnikami ma obowiązek:
- przestrzegać zasad współżycia społecznego;
- szanować godność i prawa do samostanowienia, kierować się zasadą dobra uczestników i ich rodzin;
- kształtować swoje relacje z uczestnikami na zasadach partnerstwa;
- realizować indywidualne plany postępowania wspierająco-aktywizującego poszczególnych uczestników;
- prowadzić zajęcia terapeutyczne i wnikliwie obserwować postępy i trudności uczestnika w celu właściwej modyfikacji planu postępowania wspierająco-aktywizującego;
- opracowywać miesięczne i roczne plany pracy oraz scenariusze zajęć prowadzonych dla wszystkich uczestników Domu;
- dbać o wysoką jakość świadczonych usług i jak największą ich skuteczność;
- dokumentować na bieżąco wykonywaną pracę;
- zachowywać w tajemnicy informacje dotyczące uczestników;
- współpracować z rodzicami lub innymi opiekunami uczestników;
- uczestniczyć w organizowanych szkoleniach.
- Do zadań wszystkich pracowników Domu należy:
- przestrzeganie ustalonego w Środowiskowym Domu Samopomocy czasu pracy przez pracowników etatowych i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej efektywny;
- wykonywanie prac zleconych przez pracowników nieetatowych;
- dbałość o właściwą i terminową realizację zadań;
- dążenie do uzyskania jak najlepszych wyników pracy;
- przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej;
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- przestrzegania zasad współżycia społecznego;
- dbałość o mienie Domu oraz używanie go zgodnie z przeznaczeniem;
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- 3. Szczegółowy zakres zadań i obowiązków każdego pracownika jest określony w „Zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracownika”.
IV. Prawa i obowiązki Uczestników
§13.
- Uczestnik ma prawo do:
- korzystania z usług świadczonych przez Dom;
- udziału w zajęciach terapeutycznych;
- pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb, w tym z zakresu ochrony prawnej;
- poszanowania należnych mu praw, godności, podmiotowego traktowania;
- współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby;
- zapoznania się z obowiązującymi w Domu przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, regulaminem Domu, tygodniowym harmonogramem zajęć;
- wspólnego tworzenia z „Zespołem” indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
- zapoznania się z każdą oceną indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego dokonaną przez „Zespół;
- aktywnego uczestniczenia w życiu społeczności terapeutycznej, w tym prawo do wybrania Rady Uczestników Domu, zgłaszania propozycji dotyczących wprowadzenia nowych form zajęć w ośrodku;
- wnoszenia uwag do dyrektora Domu, związanych z funkcjonowaniem Domu:
- zgłaszania do dyrektora ośrodka skarg i wniosków w każdą środę w godz. 13,00-14,00
- Obowiązkiem uczestnika Domu jest:
- aktywne uczestniczenie we wszystkich formach proponowanych zajęć zgodnie z indywidualnym planem postępowania wspierająco - aktywizującego, w tym systematyczne korzystanie z rehabilitacji ruchowej, opieki medycznej i psychologicznej;
- stosowanie się do obowiązujących w Domu przepisów BHP, PPOŻ, regulaminu organizacyjnego i innych instrukcji, zaleceń dyrektora Domu;
- dbanie o higienę osobistą oraz porządek w swoich szafkach i na stanowiskach pracy;
- przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego;
- przyczynianie się do dobrej atmosfery Domu;
- dbałość o mienie Domu.
- Dyrektor może pozbawić uczestnika korzystania z usług świadczonych przez ośrodek, szczególnie w przypadku, gdy uczestnik:
- często przejawia zachowania agresywne, zagrażające własnemu zdrowiu i bezpieczeństwu oraz innym uczestnikom;
- w sposób rażący narusza zasady i porządek ustalony w ośrodku;
- przez dłuższy czas nie bierze udziału w proponowanych zajęciach i nie widać perspektywy zmian w tym zakresie;
- z powodu częstych, długotrwałych nieobecności bez zasadnego ich usprawiedliwienia.
- W sytuacjach wymienionych w pkt. 3, dyrektor w uzgodnieniu z Zespołem wspierająco – aktywizującym ma prawo do:
- ustnego lub pisemnego upomnienia;
- zawieszenia w prawach uczestnika na ustalony okres czasu;
- zwrócenia się do organu wydającego decyzję administracyjną o jej uchylenie.
§ 14.
- W placówce organizuje się Radę Uczestników Domu.
- Do zadań Rady Uczestników Domu należy:
- współdziałanie z dyrektorem i pracownikami Domu;
- utrzymywanie kontaktów z uczestnikami Domu w przypadku ich dłuższej nieobecności;
- współudział w organizacji zajęć terapeutycznych;
- reprezentowanie interesów uczestników przed dyrektorem i pracownikami Domu.
V. Postanowienia końcowe
§ 15.
- Zmiany w Regulaminie wprowadza się w sposób właściwy do jego uchwalenia.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie odpowiednie przepisy ogólnie obowiązujące.