Trening komunikacyjny - Kultura słowa
26 Stycznia 2022Kultura słowa
Było już o kulturze słowa, którą należy zachować podczas komunikacji za pośrednictwem Internetu, dziś słów kilka o kulturalnym komunikowaniu się na co dzień. Kultura słowa cechuje osobę, która dba o to, jak mówi i, jak się podczas rozmowy zachowuje. Kulturalna osoba szanuje swojego rozmówcę. Oto kilka zasad, o których należy pamiętać, by prowadzić rozmowę w sposób kulturalny.
Dbam o kulturę słowa, gdy:
- stosuję pięć magicznych słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
- używam zwrotów i form grzecznościowych, m.in. chciałbym (chciałabym), mógłbym (mogłabym), itp.;
- dostosowuję język do adresata - inaczej zwracam się do kolegi, inaczej do osoby dorosłej;
- nie przerywam czyjejś wypowiedzi;
- dopuszczam innych do głosu;
- nie „wykrzykuję” swojego zdania;
- mówię łagodnym, spokojnym tonem;mówię łagodnym, spokojnym tonem;
- szanuję zdanie innych;
- nie używam nieeleganckich lub wulgarnych słów.
Pamiętaj również, że w trakcie rozmowy nie wypada:
- wykonywać nieeleganckich gestów, pokazywania palcem, zwłaszcza na jakąś osobę,
- trzymać rąk w kieszeniach,
- trzaskać drzwiami,
- „rozsiadać” się na fotelu, krześle, bujać się na tylnych nogach krzesła,
- uderzać pięścią w stół,
- odwracać się plecami do rozmówcy lub innej osoby,
- dłubać w nosie,
- pociągać nosem,
- podśpiewywać, pogwizdywać w towarzystwie,
- wzruszać ramionami,
- poprawiać części garderoby przy innych osobach.
Mam nadzieję, że te wskazówki sprawią, że nie będziecie mieli wątpliwości, jak prowadzić rozmowy w sposób kulturalny.