Fundusze Europejskie

Trening komunikacyjny - Kultura słowa

26 Stycznia 2022

Kultura słowa

Było już o kulturze słowa, którą należy zachować podczas komunikacji za pośrednictwem Internetu, dziś słów kilka o kulturalnym komunikowaniu się na co dzień. Kultura słowa cechuje osobę, która dba o to, jak mówi i, jak się podczas rozmowy zachowuje. Kulturalna osoba szanuje swojego rozmówcę. Oto kilka zasad, o których należy pamiętać, by prowadzić rozmowę w sposób kulturalny.         

Dbam o kulturę słowa, gdy:

  • stosuję pięć magicznych słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
  • używam zwrotów i form grzecznościowych, m.in. chciałbym (chciałabym), mógłbym (mogłabym), itp.;
  • dostosowuję język do adresata - inaczej zwracam się do kolegi, inaczej do osoby dorosłej;
  • nie przerywam czyjejś wypowiedzi;
  • dopuszczam innych do głosu;
  • nie „wykrzykuję” swojego zdania;
  • mówię łagodnym, spokojnym tonem;mówię łagodnym, spokojnym tonem; 
  • szanuję zdanie innych;
  • nie używam nieeleganckich lub wulgarnych słów.

Pamiętaj również, że w trakcie rozmowy nie wypada:

  • wykonywać nieeleganckich gestów, pokazywania palcem, zwłaszcza na jakąś osobę,
  • trzymać rąk w kieszeniach,
  • trzaskać drzwiami,
  • „rozsiadać” się na fotelu, krześle, bujać się na tylnych nogach krzesła,
  • uderzać pięścią w stół,
  • odwracać się plecami do rozmówcy lub innej osoby,
  • dłubać w nosie,
  • pociągać nosem,
  • podśpiewywać, pogwizdywać w towarzystwie,
  • wzruszać ramionami,
  • poprawiać części garderoby przy innych osobach.

Mam nadzieję, że te wskazówki sprawią, że nie będziecie mieli wątpliwości, jak prowadzić rozmowy w sposób kulturalny.

do góry